Kenduri sekampung di Kampung.Darau Laut, Sabah

Bakawali kembang menguntum~
Assalamualaikum ~

Alhamdulillah... kita masih berkesempatan untuk menyambut hari keputraan Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
Sempena hari keputraan baginda kelmarin.. saya dan keluarga di jemput oleh keluarga En.Ali untuk sama2 memeriahkan kenduri maulidul rasul yang telah di adakan di kampung Darau Laut, Menggatal. 
Fine ! macam skema je~ macam Karangan bahasa melayu je~ haha... ok2.. serius... sebab saya nak perkenalkan tradisi bangsa saya dengan korang..bangsa apa??bajau sama.. *proud to be sabahan =)kena serius sikit entry kali ne ok ! agak weirdooooo~

Ok.. balik pada cerita asal*suka sangat melalut kan ! saya sendiri pertama kali ikut majlis kenduri camne.. majlis meraihkan hari keputuraan baginda di sini sangat berbeza dengan majlis yang biasa saya hadiri... selepas waktu asar, mereka akan berkumpul di surau kampung dan setiap keluarga akan membawa dulang masing2 yang berisi set makanan lengkap~ otai2 kampung a.k.a imam dan ustaz termasuk belia kampung yang
lelaki akan berselawat sementara anak muda mengumpulkan dan menyusun dulang2 yang d bawa~ istilah dulang berisi lauk pauk ini ialah 'NGENDUANG'... 
banyak sangat ! inilah dikatakan kenduri sekampung ~

dulang owh dulang ~


Saya amat kagum dengan kerjasama dan silaturrahim yang di amalkan oleh ahli masyarakat di kampung ini... mereka saling membantu dan saling menghormati.. walaupun kami datang dari luar.. kami tetap di layan dengan baik... selesai selawat beramai2... barulah mereka mula membaca doa selamat ...

oleh kerana kenakalan yang tak ter'cover'... saya yang gatal tangan telah membuka salah satu dulang untuk menjenguk isinya...dan ~
tarra~ nyum2.. sedapnya.... lain dulang.. lain isinya,,, megikut tuah masing2 la yer....

so?? rasa2 nak pergi ke??? mcm best jer.. mcm sedap jer.. mcm meriah jer... ok ! honestly ~ mmg sgt meriah.... pengalaman yang tak mungkin saya lupakan... selepas bacaan doa selesai.... dulang2 ini akan d agih2 kan pada setiap tetamu yang datang,,, ada yang kongsi.. ada yang makan sendiri... ada jga yang tapau bungkus bawak balik....


bukan bungkus sendiri ok... memang ada y sedia untuk di bawa balik.. so... saya ambik ini ^^v hehe

makan ye cik kak~ banyak lagi lauk tu... jangan membazir ~

makan kenyang2... dah kenyang,,,, sesi mencarik dulang dan pinggan masing2... masa tu lah ribut  huru hara sikit.... semua pun bz nak carik barang sendiri,, tua muda semua keliling mencari... setelah selesai... barulah sesi membersihkan surau.... ok.... saya sampai bab makan jer.... dah dapat bakul... chow sinchi... hehehe...

makan~

dalam kemeriahan majlis itu,,, ada juga yang negatifnya,,,, berlaku banyak pembaziran... hmm... kalau semua pun dah masak kat rumah... confirm2 dah makan jgak kn?? sampai sana.. makan lagi... mestilah tak habis kn?? satu lagi,,, setiap dulang.. ada mcm2 resipi dan jenis makanan,,, tak semuanya menuruti cita rasa kita kn?? dan mungkin juga.. ada yang alergi kn? tinggallah makanan tu... dan sedihla tuan punya makanan.. sebab makanan dia tak bersentuh,,, 
kesian kat sayur dan ikan tu,,, nasi pun tak habis makan... bazir~

penat berceloteh.. dah masuk masa makan tengah hari.. sebab dah menatap gambar makanan.. perut pun dah lapar.... setakat ini saja entry hari ne.... babai ~

p/s : masih belum sihat.. tp nafsu makan melimpah ruah keladang gandum.. mcm nak makan tomyam~ tapun2 ~ hehe

TQ sudi baCa.. jgN luPe koMen taU =)

5 comments :

  1. wah meriahnya..kita ada member tgl kat darau keja kat tadika darau..mayb dia ada pergi kot.ada dia ajak kita tpi tak dpt dtg..:)

    ReplyDelete
  2. ooo... len kali ble join~ tgok sndiri keadaan ~ best3 ~!

    ReplyDelete
  3. ada ko jumpa calon suami la? :p

    ReplyDelete
  4. Calon ?? Blom g ada y berkenan d hati..haha

    ReplyDelete
  5. Dimana tempat ni..

    ReplyDelete

Assalamualaikum ~
komen y baik2 k.... tq sebab respon entry saya =)

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers